Czy przez naukę zdalną uczniowie wiedzą mniej?

Po wynikach matur z 2020 roku widać wyraźnie, że nawet dwa miesiące nauki zdalnej skutecznie mogą odbić się na naszej wiedzy w zdecydowanie negatywny sposób. Dlaczego nauka zdalna nie działa tak dobrze, jak nauczanie stacjonarne? Głównym problemem jest nasza psychika. W czasie lekcji zmuszamy się do skupienia, przynajmniej częściowego, a przy naszym biurku jest zdecydowanie za dużo rozpraszaczy.

Wystarczy zobaczyć, co robią młodzi ludzie podczas lekcji zdalnych. Naprawdę niewielka ich część naprawdę w nich uczestniczy czy stara się osiągnąć jak najlepsze wyniki. Kiedy cały czas mamy pod ręką komputer, możemy robić na nim cokolwiek zechcemy, od grania w gry, po pisanie ze znajomymi. A jeśli do tego zgłosimy, że nasz mikrofon nie działa, to mamy tak naprawdę całą lekcję z głowy i równie dobrze moglibyśmy w ogóle się na niej nie pojawiać. W ten sposób możemy spokojnie przewegetować całe lata i mieć na koniec problem, bo nie pamiętamy żadnych omawianych w tym czasie materiałów.

Efekty nauki zdalnej

Niestety podczas pandemii koronawirusa toruńskie szkoły wielokrotnie znalazły się w czerwonej strefie https://toruninfo.pl/torun-juz-w-czerwonej-strefie-co-to-znaczy-dla-torunskich-szkol/.
Dużym problemem jest też brak praktycznych form sprawdzania wiedzy. Typowe sprawdziany praktycznie nie wchodzą w grę, bo uczniowie mają nieograniczoną ilość możliwości na ściąganie, a organizowanie ich za pomocą paneli do kreowania testów online często się nie sprawdza, głównie dlatego, że uczniowie całe życie byli przyzwyczajani do zupełnie innych sposobów pisania. Dlatego praktycznie za każdym razem sprawdziany i kartkówki nie dają nam zupełnie tego, co miały dawać w szkole. Nikt się na nie nie uczy, więc nie ma możliwości zmuszenia uczniów do utrwalenie ich wiedzy.

Problem pojawia się więc pod koniec nauczania, kiedy uświadamiamy sobie, że nie umiemy niczego, a powinniśmy mieć już wszystko w małym palcu. Dlatego matury w zeszłym roku poszły słabo i dlatego w tym roku mogą wyjść jeszcze gorzej. I o ile wielu uczniów pracuje na własną rękę, to w miesiąc nie da się nadrobię straconego roku. Odbije się to więc na wynikach i być może na przeorganizowaniu nauki zdalnej, jeśli dalej będziemy do niej zmuszeni. Prawdą jest jednak, że przez nią wielu uczniów posiada mniej wiedzy, a to poważny błąd, jeśli chcemy, aby poziom z roku na rok się powiększał.